martes, 2 de mayo de 2017

A FORA. PROJECTE D'ESPAI EXTERIOR


Fa vuit mesos vam obrir l'Espai Garbuix i de seguida vam iniciar el projecte d'espai exterior, tot un repte tenint en conte les condicions; un pati pavimentat que no es pot cobrir de terra per motius arquitectònics. Aquí compartim tot el procés fins al dia d'avui... 

Des del principi ho teniem clar, volíem que el nostre pati fos un espai educatiu, on es donèssin processos d'aprenentatge. La idea del pati com un lloc d'esbarjo, on el infants surten a desfogar-se, des del nostre equip mai hem compartit. "Un espai exterior gran, sense personalitat, buit i pla no és un jardí per viure; s'assembla més a un pati per a l'hora d'aire dels presos. Produeix confusió, dispersió, nerviosisme i avorriment. (...) Els espais exteriors han de ser pensats amb la mateixa cura que els interiors." (Penny Ritscher)




Les aportacions de Penny Reicher i Carma Cols ens feien reflexionar i plantejar-nos diverses preguntes: 
Com dissenyar el nostre pati perquè els nens i les nenes puguèssin satisfer les seves necessitats evolutives de joc sensorial i moviment lliure?
Com crear un entorn equilibrat, harmònic i amable amb vegetació abundant compensant la falta de terra?
Quines propostes i quins materials incorporar? 
Etc.

Entenem l'ambient com el tercer educador (L. Malaguzzi) i això suposa dissenyar un espai enriquidor, suggeridor, ple de possibilitats, cuidat i estèticament bell. Un lloc que facilita la descoberta, l'exploració, la manipulació, la relació amb els altres companys, i a l'hora si és necessari, moments d'intimitat o descans.




A mesura que avançàvem, observant constantment els nostres infants, les seves necessitats i els seus interessos vam crear diferents ambients.
Vam posar a la seva disposició diferents elements naturals: pedres, pinyes, troncs, etc, creant l'ambient d'animals.




L'ambient de la cuineta amb una taula gran, al costat del sorral, pots, plats i bols de diferents mides, coladors i culleres en abundància. 


Sovint hem pogut observar els nens i nenes jugant molt concentrats, en silenci manipulant, omplint, buidant, remenant, en definitiva, preparant rics plats amb tot tipus d'elements naturals, sorra, pinyes, pedres, petxines, 
pètals de flors, fulles etc.


Un repte important del nostre espai exterior és poder satisfer una de les necessitats bàsiques dels infants en aquesta etapa; la necessitat de moviment lliure. Córrer, anar amb bicicleta, saltar, enfilar-se, buscar l'equilibri del propi cos és una font inesgotable de plaer, descobertes i aprenentatges.




La naturalesa és un món fascinant per als infants, ple de colors, olors, textures, formes, moviment... El ritme de la natura és lent, les plantes necessiten el seu temps, unes condicions òptimes i nosaltres paciència i confiança en que un dia brotarà allò que hem sembrat amb tanta il.lusió al nostre hort; faves, pèssols, raves, gira-sols, maduixes...







D'aquesta manera els nens i les nenes poden observar el pas de temps; temps és un concepte matemàtic abstracte i difícil per assimilar. Els canvis de la natura al llarg de tot l'any ajuden a entendre-ho millor.





Diu Penny Ritscher: "Als espais exteriors, el mobiliari més important és el vivent: les plantes. Aquestes poden transformar un espai exterior anònim i asèptic en un hàbitat del joc lliure, en un lloc agradable i acollidor. (...)Les plantes són una font inexhaurible de plaer. Les podem mirar, tocar, ensumar, assaborir..." Dons si, nosaltres gaudim dia a dia de la vegetació. Fins i tot ens hem atrevit a fer un petit hort amb herbes aromàtiques (menta, farigola, espígol, sàlvia, romaní, etc.)



I per últim, i no vol dir menys important; al nostre ambient de contes on gaudim de moments de trobades, cantem, juguem i sobre tot expliquem moltes històries... 


Per a més informacció:

* Penny Reicher, El jardi dels secrets. Organitzar i viure els espais exteriors a les escoles, Ed. Associació Rosa Sensat
* Heike Freire, Educar en verd, Ed. Graó



No hay comentarios:

Publicar un comentario